dunsaluns

Alla inlägg under september 2016

Av dunsaluns - 11 september 2016 21:58

Idag har vi sagt adjö till våran lille bock, Kloke. Han har flyttat till ett gäng lappgetstjejer flera mil härifrån. Så förhoppningsvis får han flera små ättlingar där till våren..
Nog är han ju liten, men de brukar va bra på att göra sitt jobb ändå, bockarna. Redan vid 3-4 månaders ålder blir de könsmogna.

Jag som inte tyckte att vi lagt ner så mycket tid på honom. Men han gick jättefint i koppel upp till bilen. Han har ju varit med nästan varje morgon när getterna mjölkats och Tilde har tagit hand om honom i kätten medan jag tagit hand om getterna. Han har varit instängd där för att inte riva omkull mjölkflaskorna och sånt.

Han är inte jättekelig, ibland lite skygg, men har legat i knät på en del besökare som velat klappa honom. När man tänker på det så har det varit många besökare varje vecka, så han har blivit ganska van vid folk.
Hoppas de nya ägarna blir nöjda med honom. För han är en fin liten vän...

Av dunsaluns - 6 september 2016 11:59

än är det ljust på morgnarna... Löv finns lyckligtvis också kvar, trots att natten lagt en tunn skorpa av is över vattnet i bockarnas balja.
Jag vaknade väldigt tidigt. Skönt. Fastän jag ofta är trött och nätterna blir för korta så kommer jag att sakna mjölkstunderna på morgnarna sen, när det blir vinter och getterna sinas av.

Jag fick till och med tid att städa hönshuset. De flyr ut genom luckan när jag sätter igång, precis som en familj flyr ljudet av en dammsugare. Sen trippar de in på rad och skådar fräscht spån. (Tyvärr är ju inte väggen så fräsch, efter att ynglingarna suttit i luckan om nätterna.) Kvar ligger bara Orra. Platt i redet och utom denna världen av koncentration för att värma sina ägg genom höstens första frostnätter..

Jag och hunden vandrar ner mot viken och knipsar nytt sly till bockarna. Det är frost på marken och dimman vandrar fortfarande ut mot fjärden. Måste bara stanna en liiiten stund innan vi går upp och börjar med frukosten. Precis när jag går in och ska stänga dörren efter mig ser jag hur solen kommer fram och genast börjar värma en ny höstdag. (... Fast nu är det mulet)
Ha en bra dag!

Av dunsaluns - 2 september 2016 08:19

Det fanns ett hjärta av metall, som en krans ungefär, som man stappar ner i en blomkruka. Lade ut två stora sjok med mossa så det blev som en stor kudde och började vira ståltråd runt alltihopa.. Ståltråden tog slut, så jag fortsatte med hampasnöre. Det blev ett väldigt spretigt och risigt hjärta. För att forma till det drog vi ett tio-centimer-brett-spetsband runt konturerna. Spetsbandet nålades fast med tjock ståltråd som vi gjort knorrar på i ena änden. Sen stack vi in lite kvistar av lingonris och blåbärsris. Hade vi haft kottar och en välkommenskylt, hade det nog varit som pricken över i.

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards