dunsaluns

Alla inlägg den 20 juni 2016

Av dunsaluns - 20 juni 2016 11:06

Euskefeurat har en låt som går så.. Va ja är bra, va ja är bra!...
Ju äldre man blir desto mer "egen" blir man visst, det säger många. Man har väl inte lika stort behov av att passa in? Mest tror jag ändå att det beror på att man hittar fler "sanningar" efter vägen.
När man är ung tycker man om, eller tror på saker. Erfarenheten skapar sedan "sanningar" av föreställningar och skiljer i bästa fall bra från dåligt så man finner sin egen väg och hur man vill leva och vara. Det räcker med att en enda person tror på den för att det ska uppfattas som en "sanning" av den som tror, då spelar det ingen roll vad folk runt omkring har för uppfattning, alla ser vi världen annorlunda, vilket förstås kan leda till konflikter.
Självsäkerheten kan också göra en mera inskränkt. Man öppnar inte dörren för mer "tokigheter" i sitt liv, man vet vad som funkar, och alltid har funkat... Eller åtminstone vet man vad man har... för vanor.. Och det som inte känns bra beror ju bara på åldern.. eller?
Varför ska man öppna sig och lyssna på de lättledda massorna när man själv har funnit "sanningen" och går den smala vägen mot salighet?..
Jo, för är man så säker på sig själv eller åtminstone på sin sanning, då borde den ju vara stabil nog att lyssna på de "vilseledda" för kanske, kanske, kan en liten människa där ute komma med en god egen tanke som komplement till din .
Så tänker inte en findamentalist. Det kan gälla religion, huruvida man ska äta kött eller inte, LCHF och sjukdomar, vilket hockeylag som är bäst, om Facebook är en fara för mänskligheten, vilket bilmärke som är det enda rätta, eller om det enda rätta är att inte köra bil alls..
När man funnit sin sanning är det lätt att se varför andra har problem, varför världen är så galen. Eftersom ens egen övertygelse är så stark så man kan applicera svaret man själv funnit på all världens problem. Lite som den satiriska sången " (Det är) bögarnas fel" av Hennrik Dorsin. (Citat nedan, från troende miljökämpar, vaganer, yogalärare, ateister mfl.) :

Det är krig-"vad var det jag sa, man ska inte ha med religion att göra". Eller: "tänk om bara alla kunde tro på den ende kärleksfulle guden"..
Det är miljöförstöring-"tänk om bara alla andra också kunde cykla till jobbet och inte bara jag"
Folk dör som flugor i cancer: " varför blir det inte tvång på att utföra yoga och meditation, jag mår ju så mycket bättre nu, och det har ju gjorts studier..."
Djur plågas och människor blir sjuka: "ser ni inte kopplingen? Jag har ju sagt att ni ska sluta äta kött. Det är mord! Och dåligt för både dej och miljön.."
Folk blir utbrända: "fattar ni inte att ni måste sluta stressa?! Chilla! Ta det lungt! Carpe diem för fan!.. Kom igen då, spring och fånga dagen om du kan!..."
Mm.. Så kan det låta...
Jag är själv helt fast och inskränkt i mina egna sanningar. Ibland undrar jag om jag då tappar förmågan att lyssna på andra.
Jag tycker att vi helt tappat konceptet på vad som är en människas grundläggande behov. Det är inte vattenklosett och snabb tillgänglighet, även om man kan tro det. Vi lever längre från naturen än någonsin, äcklas till och med ofta av den. Vi har glömt att vi är en del av naturen. Men försöker ihärdigt distansera oss.. Inte konstigt att vi råkar förstöra den i vår framfart (förstöra oss själva). Att miljövänligt ens är ett alternativ, varför skulle vi göra något som inte är miljövänligt/ människovänligt? Hur kan pengar ha blivit så viktigt för var och en av oss när det ekonomiska systemet bara gagnar de rikaste? Allt går hand i hand. Pengar är makt är ägande.
. "Beträd ej gräsmattan".. vi är människor av denna jord, men har inte längre rätt att stå på en bit mark? Alla behöver vi en bit mark för att leva, var ligger din? Var odlas och föds upp det du äter? Vem har sytt dina kläder och vem vävde tyget? Någon måste alltid vara lite fattigare än den andra, "det måste ju finnas billiga varor för de som inte har det så gott ställt".. Eller, ja också, för de som tycker det är kul att shoppa!
Man ska gå upp före sex på morgonen och jobba i lugn och ro hela dagen med några sköna raster med enkel mat tillsammans med de närmaste, sedan är man trött och somnar gott. . Det mår man bra av, men många tycker att det låter dödstråkigt...Man ska inte använda mer än man behöver. Man ser omkring sig var det finns resurser och energi att hämta, men vi blir allt mer blinda för det och låter oss styras av inlärda begär. Det gör oss sjuka och därmed världen.
Det stör mig att jag på intet sätt lever upp till dessa kriterier för ett sunt leverne. Det är inte lätt, ens när man är övertygad. Det bekväma livet och ekorrhjulet av jobb, pengar, förväntningar och utgifter är så djupt inrotat. Det känns omöjligt .. och är då min "sanning" verkligen en riktig "sanning"?
Man måste ju anpassa sig till tiden man lever i... fast det är samhället och inte själva tiden som förändrats... Och inte heller våra grundläggande behov. Varför måste det ses som bakåtsträvan och inte framtidstro? Sen får vi se hur det går med nationalekonomin och EUreglementer och Natomedlemskap ....

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards