dunsaluns

Alla inlägg den 20 maj 2016

Av dunsaluns - 20 maj 2016 09:04

Vi har en liten höna som heter Orra. Hon ligger platt som en pannkaka över sju ägg ute i ett rede. Hon är så duktig, snart har hon legat där i en vecka. För några dagar sedan såg jag henne glatt skutta ut i hagen. Jaha, tänkte jag, nu har hon tröttnat, det blev väl inget av av den ruvningen. Men sen på kvällen när jag kom ner så låg hon där platt igen.

De kan tydligen ta ganska långa raster ibland, för att äta och "göra sin toilette" de vet hur länge de kan vara borta utan att äggen blir för kalla.
Jag har inte velat störa henne men var tvungen lyfta upp henne snabbt ett par gånger bara för att se om någon har varit dit och värpt fler ägg inne hos henne. De är smarta de där djuren, om de inte vill ruva skälv lägger de gärna sina egna små ägg under någon som orkar ruva fram dem. Ja, för det kom inga ägg i redena så jag undrade var de hade tagit vägen. Nu lägger ju inte Orra något eftersom hon koncentrerar sig på ruvningen, men varför slutade de andra två att lägga?
De går ju fritt ute och de håller gärna till i gethuset inne i hagen där det är mycket att sprätta i och mjukt och trevligt att göra sig en liten grop. En kväll när jag gjort allt klart där nere och skulle gå in, klättrade jag över gärdesgården och kollade in i gethuset. Getterna är nästan aldrig där inne nu när våren har kommit. Jo, i en liten lastpall som låg på höet hade det ju blivit fyra små mysiga "rutor" och i ett av dem var ett tydligt hönsbo med två ägg i.
Hönorna hade gått in till sig för kvällen, så jag stängde och lade nytt mjukt hö i redena där inne. Tänkte att de skulle få vara inlåsta tills de värper i redena igen. Jag känner igen äggen och vet vilken höna som lagt dem. Både Svärta och Granat hade lagt i gethuset ett var. Under Orra ligger ägg från alla tre.
Morgonen därpå var Granat förtvivlad. Jag hade stängt dörren!! Och till och med täppt för hennes hemliga krypgång (som bara hon använder) Granat vankade av och an och jag fick allt lite dåligt samvete.

Man ser killingen på stenarna i bakgrunden. På den översta bilden ser man det lilla gethuset i hagen.

Åh, jag kanske skulle öppna ändå.. Fast då värper hon ju säkert på fel ställe... Men då kom jag på att jag skulle kolla om de möjligtvis redan värpt ägg på morgonen inne i redena, för vore det så, så är det ju fritt fram att gå ut och sprätta. Så jag gick in i hönshuset och kikade i alla reden och även under ruvhönan. Och vips hade Granat rundat mig och gått ut i ladan, när jag kollade runt hönsdörren stod hon på ladudörrens högs tröskel och insöp liksom i slow motion synen av friheten innan hon tog sats och skuttade ut. .. Sådärja.. Inget mer dåligt samvete.. Men undrar var äggen kommer hamna nu, de har ju alltid varit så duktiga på att gå in och värpa oavsett hur långt bort de gått för att picka..

Hon pilade raka vägen runt knuten, bort till hålet in i hagen, skuttade raskt över diket och in i gethuset där hon förbryllad gick runt och letade efter den mysiga lastpallen som jag ställt undan...
Nåja... Det roliga nu är att Orra ruvar och har vi tur så kommer det någon kyckling omkring den fjärde juni eller så, ( 21 dagar) hoppas bara det blir någon höna. Jag har hört att 70% av alla som kläcks är tuppar. Och det stämmer med sist vi hade kycklingar. Då var det oplanerat så jag hade inte riktigt koll på äggen, det var många hönor och alla ville lägga i ruvredet. Det slutade med 2ruverskor(!) 9 ägg 4kläcktes 3 tuppkycklingar 1 hönkyckling. Det var då jag hade dvärgkockin, nu har jag bjurholmshöns.
Jag undrar om jag måste göra någon smart lösning på hur de små ska kunna gå ut och in, det är ju så högt upp till plankan som leder in i hönshuset.. Får nog sätta dit en tillfällig extraspång...
... Små djur, små bekymmer...
Tjeephes (bocken) håller på att riva grindarna, men det är en annan historia..
Ha en bra fredag!

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards