dunsaluns

Alla inlägg under januari 2016

Av dunsaluns - 11 januari 2016 19:08

igår fick vi se en liten valp. Så himla söt! Och svår att fånga på bild

Av dunsaluns - 7 januari 2016 00:53

in med alla i värmen.. Eller värme och värme, det är väl minusgrader även inne i ladan dit djuren får komma nu när det sjunker ner mot -30. Idag har vi eldat i pannan och kunnat ha ca 50 grader varmare inne än ute. Det var jätteskönt. Jag var tvungen klä mig i bara linnet och (pyjamas)-byxorna. Vi drog fram madrasser och knuffade undan ett stort köksbord så vi, varma och glada kunde träna innegymnastik mellan varven ner i källaren för att lägga i mera ved och skräp och plankstumpar.

När det är så kallt gäller det att ha mycket förbränning även i djurens magar. Getterna har fått både hö och lövkärvar i större mängd än vanligt. Maten i magen värmer dem. Men det ska vara grov mat som kräver stor "process" att bryta ned. Då bildas värme.

Snurre Sprätt, kaninen, hoppar glatt mellan kättarna när jag tar in getterna. Jag kan tänka mig att det både är skönt med värmen och kul med sällskapet för honom. Ja, för det blir faktiskt stor temperaturskillnad i den lilla ladan av bara en get och en bock.

Jag lade in lite extra halm. Bocken är inte lika glad åt sällskapet som Snurre själv. Han tycker väl att han tar för mycket av det goda, så han stångar lite mot honom och försöker mota bort honom ibland. Men det är svårt att stånga ner mot marknivå och Snurre skuttar så lätt undan. Han verkar både nonchalant och obrydd om bockens stora horn.

Bakom den isolerade väggen sitter hönorna i sin alkov. De har det lite varmare eftersom att jag nu har tänt värmelampan som hänger där. De tål egentligen också kylan bra eftersom de är Bjurholmshöns, men de är ju så få så och den lilla utegångsluckan är inte isolerad. De brukar faktiskt gå ut varje dag. Men imorse gick jag ner och öppnade deras lucka som vanligt, sen fixade jag omkring där nere en stund innan jag var på väg att gå upp till huset igen och då nöp mig kylan så i kinderna att jag tvärt beslutade för att stänga hönornas lucka igen. Jag hade ju sett hur Orra flera gånger ställde sig i öppningen men vände på klacken och gick in igen. Bjurholmshöns brukar visst vara ute även i -20 grader men nu fick det vara stängt.

In igen och elda, och få lite kaffebesök igen. Det är så kul att folk vill titta förbi trots vår ständiga röra. Sen avslutade jag dagen med de sista förberedelserna för morgondagens "redovisning" (miniföreläsning) om ayurveda som jag studerat under några kurser i höst.
Ha det bra och håll er varma!

Av dunsaluns - 4 januari 2016 00:08

nu snöar det. Kväll efter kväll har jag varit ute och stapplat på byavägens isiga och skrovliga yta, medan hunden förvånat studerat mina steg medan jag ilsket morrande snubblar framåt i väntan på att hon ska ta blicken ifrån mig och fundera på att pinka en skvätt. Jag har ont i min gamla "foglossningsskada" igen. Det är en onödigt lång historia och jag är under behandling, så jag vet att det kommer vara borta snart. Men just rumpmusklerna får jag ju värk i om jag ska halka omkring sådär.
Men så en dag drog jag fram sparken! Och precis som Skogsnuvan gjorde i sin blogg, så sjunger jag ikväll sparkens lov när jag susar fram i det blida snöfallet. Vilken uppfinning!

Två morgnar nu har jag dragit upp barnen tidigare eftersom skolan börjar om efter jullovet. Idag drog jag även ut med dem på mina morgonbestyr ner till djuren. Men det är ju inte lätt att bära en tvååring och en höbal och två vattenhinkar på den skrovliga isbanan ner mot ladan och gethagen. Ja, jag kan inte låta tvååringen gå eftersom drt är svårt nog att gå själv. Sexåringen var dessutom lite motsträvig men ändrade snabbt attityd när jag drog fram kälken. Han hoppade glatt upp och slog armarna om lillasyster för att hålla i henne när vi sladdade nerför backen. Den stora träkälken glider väldigt lätt när den väl har startat. Ni får se en bild på den för tyvärr lyckas jag inte ladda upp filmer på den här appen.
Ha en bra start på veckan!! Och året!

Av dunsaluns - 1 januari 2016 06:14

Hej och gott nytt år på er!


Jag tänkte bara visa lite av de fina broderierna som Kristina Nilsson gjort av mina bilder.

Hon är otroligt duktig och fingerfärdig på att få till olika strukturer och krumelurer av tråd och sidenband som hon importerar rättvist från kvinnor i afrika. 

Jag blev så glad när hon kontaktade mig och ville göra ett samarbete med sina broderier och mina bilder. Sen träffades vi en trevlig kväll och fikade och surrade och hon berättade lite om afrika och arbetet där, det var mycket intressant. Hon har även kurser i broderi med allt ifrån miniprojekt till avancerade kreationer också säljer hon trådar, band och broderikit (bl.a. min "Ismiol") på sin hemsida.

Det finns mer att läsa på hennes hemsida Kreativt Broderi. Först bilden jag målade av Tilde i gethagen i höstas, den med tranorna, "Hösttecken".


   


Här har hon gjort Ismiol som sitter och fiskar, broderikit till honom finns i hennes shop, klicka här


 


..och så lite andra fina saker som hon tovat och broderat, (som inte är efter min förlaga), söta små tofflor och vackra kort. Detta är verkligen genuint hantverk! jag är så imponerad av tålmodigheten som ligger bakom.

Tack Kristina för att jag fick träffa dig!


 


Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards