dunsaluns

Direktlänk till inlägg 31 maj 2015

Plöjning med häst

Av dunsaluns - 31 maj 2015 09:24

för en vecka sedan var min pappa här med sina hästar och plöjde och harvade. Jag fick mig ett stort potatisland. Medan han plöjde så kastade jag ner gödsel från getternas vinterströbädd i fårorna. Också sprang jag omkring och tog bort stora stenar som plöjdes upp.
Han har nordsvenska brukshästar som han jobbar med i skogen och med lite jordbrukskörning och turistkörning med mera. Ibland kör han med tex. slåtterbalk på Hägnan i Luleå och liknande ställen, dit allmänheten kan komma och se på slåtterdagarna.
Många av hästarna har han fött upp själv och då har nästan alla namn som börjar på V efter urmodern Vallsy. Hennes dotter Virmi är nog den som haft flest föl, också Virmis dotter Vilma. Dom tre gick länge i bredd framför griplastarvagn och annat. Två blondiner och en brunett som jobbade hårt i flera år. Innan dess hade Vallsy gått i par med olika valacker som pappa köpt tex. Panter, den stora klumpiga och Dart, den kaxige krutburken med höga knän. Men Vallsy blev gammal. Jag tror hon var 24 år när hon hastigt lämnade oss. Pappa hade trappat ner hennes jobb för pensionering, men hon ville gärna vara med. Nu finns inte heller Virmi och Vilma kvar. Men deras ättlingar blev ganska många. Vilmar och Vallman heter de som var här. Valmet, Valtra, (Fordsson?)Vidar,Vinter, Lydia och Viktor är några av dem.
Vi satte inte potatis direkt, det var för kallt och blött, så det skulle få torka upp först...
Sedan dess har vi haft ungefär en solig dag och en solig morgon då det inte har regnat. Idag regnar det igen! Jag som tänkte ut i skogen och såga några granar... Och sen skulle vi ju ut med ponnyn också..
Potatisen får visst vänta, och allt annat utejobb också. Hagar och grindar och planteringar och rabatter som ska göras. Och börja rensa ogräs..
Nåja, i fönstret står några försatta potatisar och frodas i sina mjölkpaket. Det får väl bli en lugn och skön dag idag. Vi ska fara med blommor till några moror idag också.
Ha det bra!

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

31 maj 2015 12:52

Så helt igenom underbart. Att till och med ploga med två hästar är ju inte det enklaste. Jag vet hur det var för min pappa var en riktig hästkarl och vi hade många hästar när jag var liten. Han var dessutom hovslagare och for land och rike runt och skodde hästar. Jag skulle vara överlycklig om det fanns en enda häst som kunde ploga häromkring. Alla grejor finns kvar här eftersom vi hade bondgård och Kinabror har tagit en harv och gjort om så han kan köra den efter fyrhjulingen för vi skulle också sätta potatis men precis som hos dig så är det för blött. Det blir ett sent vårbruk iår tyvärr

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

dunsaluns

31 maj 2015 19:43

Ja det är mysigt med hästarna. Hade det inte krävt så mycket pengar och tid så hade jag gärna haft en själv. Men till sommaren kanske vi tar hit ponnyn någon vecka så vi kan köra in höet igen och rida lite.
Hoppas det torkar upp snart hos er också. Det är ju jättebra att ha redskap som man kan bygga om sådär, då kommer de ju till bra användning, ha det bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dunsaluns - Fredag 19 april 19:49


Lite bilder på killingarna. Geten skulle visst heta Hedda eller Hedvig, och bocken vet jag inte säkert. De är Lappgetter. Jag undrar på gårdsnamn om de ska ha stamtavlor. Myrlandet som Mellanboda har kallats av en författare. Vi är bara åtta åretrunt...

Av dunsaluns - Torsdag 18 april 10:16


Todays endless story. Sometimes things just don?t work out as planed. Trying again and again, never give up. Even though I thought the last failiure was the end, it never is, everything is eternal. Sometimes life commands us to rest. Back off and wit...

Av dunsaluns - Torsdag 18 april 00:00

Asså, Torvi är som ett kinderägg. Nu kom det två överraskningar idag när jag kom ut i fuse på kvällen. Helt färdiga och nystöpta. Två starka, fina killingar som inte ens var helt torra än. Tilde har nog aldrig klätt sig så snabbt, hon hade inte ens s...

Av dunsaluns - Lördag 23 mars 17:19


När det blir vår uppe i myrlandet får knytt och oknytt hoppa mellan tuvorna för att inte bli blöta om fötterna? Nu är det ju vårvinter, men snart är blötvåren här och det börjar porla, kvittra, kuttra och kurra överallt i skogen. ...

Av dunsaluns - Onsdag 28 feb 21:21

Man får pressa sig fram, som en räv genom gärdesgården. Nu började det flyta på med mycket kunder men nej, då ska man få feber och må dåligt i flera dagar. Vaknade tidigt på morgonen med huvudvärk. Jag vaknar på morgonen och ligger kvar i sängen. Pl...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards