dunsaluns

Alla inlägg den 18 januari 2015

Av dunsaluns - 18 januari 2015 11:49

En sån här skön söndagmorgon sitter jag och funderar lite.

Vi ska på kalas senare och jag har köpt en burk o bakat några kakor till "födelsedagsbarnen".

På morgonen har jag fyllt upp höloftet. Det var friskt och skönt ute.

Sen funderar jag lite på gårdsnamn. Vi har ju ingen stor gård, mer en liten torva som man kan bruka så gott det går.

Jag behöver ett gårdsnamn för att föda upp genbanksdjur som lappgetter och bjurholmshöns (som jag vill köpa till våren). Tidigare valde jag inget gårdsnamn och då fick jag automatiskt gårdsnamnet "Roknäs" tilldelat av genbanksansvarige. Roknäs efter postadressen antar jag, fast vi bor inte ens i Roknäs, det är grannbyn, så det var inget bra namn, men tyvärr såg jag inte det förrän jag såg att han skrivit i stamtavlorna: Roknäs Bark, Roknäs Julia, Roknäs Stark och Roknäs Frejja.

Det är lite svårt med gårdsnamn, det får inte låta för pampigt vi har ju ingen stor jordbruksfastighet och egentligen inte ens någon riktig ladugård. Men i genbankssammanhang pratar man ibland om den egna torvan, alltså den lilla jordplätt man lever på och av och brukar så gott det går. Ofta med tanke på att olika torvor har så olika förutsättningar.

Sen har vi "-lyckan" som betyder äng, gräsmark,betesmark.

Det passar ju bra eftersom vår mark varken är åker eller färdig äng, mer en hagmark egentligen. Men att ha lyckan i slutet på ett namn kanske är lite för gulligt? Sånt här har en förmåga att bli så fint så det låter sliskigt. Tänker på ett stugområde där stugorna har påkostade namnskyltar med ord som "Solglimten", "harmonigläntan",glittersnuttiluttsolskensöga" ungefär.. eller, alltså, det kan bli för mycket helt enkelt...

Men sen tyckte jag ändå att Åkerspökets-, eller Åkersorkens- och Skuggsidans- har kanske lite för negativ klang i längden...

Alla de namnen passar ändå liksom delarna: Norr-, Back-, Torva, Lill-, Hag-,

Det måste ju även passa att lägga till ett djurnamn eller nåt bakom t.ex Lilltorvans Borka, Lilltorvans Lia


Förslag:

Åkertorvan (Jag gillar egentligen inte "åker-" men ordet låter OK)

Lilltorvan

Haglyckan (jag var ju även något lycklig när hagen blev klar)

Norrlyckan

Norrtorvan (Vi är nog något av de nordligare uppfödarna)(på norrsidan av Sisbeget)

Torvlyckans

Lycktorvans


Här är en bild på Roknäs(Torvlyckans?) Frejja, svartvit född 2009 och Roknäs (Torvlyckans?)Julia,grå f.2008 De har samma mamma och pappa och är alltså helsystrar från vår "gård". 

               






Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards