dunsaluns

Alla inlägg under augusti 2014

Av dunsaluns - 8 augusti 2014 08:13

Vi hoppas att Flingo är en liten höna.

Av dunsaluns - 6 augusti 2014 00:28

De här senaste dagarna har varit otroligt varma! Igårkväll gick jag och voffsen ut på en onödigt sen skogspromenad i värmen. Det är högst ovanligt att jag går barbent och baraxlat ute i skogen vid midnatt. Vilken sommar!
Detta lär man ju sakna till vintern, även om man känner sig trött av värmen just nu. ..
Men ikväll fick jag ett ryck och röjde sly på "ägorna" ner mot vattnet. Jag gör liksom en liten stig ner. Det är så gammalt "sly" och igenvuxet så att det blir som en lövtunnel att gå genom. Väldigt mysigt faktiskt :) De gamla större alarna, sälgarna och björkarna bildar som ett tak med sina knotiga grenar. Jag vill inte ta bort dem. Jag kapar bara de kvistar som sticker ut för lågt över stigen också allt smått risigt. .. Tyvärr var det för mörkt för att ta någon bild ikväll. Det får bli en annan gång...

Nu ska jag läsa en snutt ur den här ospännande sagan innan jag slumrar in.. Det lär gå fort ;)

Godnatt!

Av dunsaluns - 4 augusti 2014 08:44

Vi tog bilen och körde långt, långt ut i skogen. Där vi sen stannade gick en solig skogsstig in mellan träden.

... Vi gick på en gångbro över en trolsk liten bäck. Efter några tunna blåbärssnår fann vi gärdesgården och fäboden.

Jag älskar de här platserna...

Av dunsaluns - 3 augusti 2014 14:15

Igår plockade jag och Viggo av våra röda vinbär. Jag tänkte göra saft, men kom fram till att det skulle vara bäst att göra gelé av detta. Min sambo älskar att göra olika vilträtter under vinterhalvåret och då använder vi lite gelé till det. Sen kanske jag och Viggo kan göra saft av blåbär eller rabarber eller nåt annat, som inte passar lika bra till gelé.
Jag plockade in en liten skål med regndeppiga jordgubbar också.
På kvällen var jag väldigt trött men satte ändå igång med saftkok. Det blev bara en liter, så allt fick gå vidare till gelekok.
Jag fick fem hela burkar och en "slatt". Det är urdiskade barnmatsburkar jag använder. Mycket bra att ha till lite av varje!
Sen kokade jag om bären med en skvätt vatten. Jag kastade även i de stackars oätna små jordgubbarna. På detta vis fick jag ut 6 dl "snålsaft" som jag kokade klar nu på morgonen :) tänkte att Viggo skulle få smaka. Han tycker om när vi gör hemmagjorda eller hemodlade saker att äta.
Idag gassar solen och min efterlängtade skogsutflykt känns i hetaste laget.. Men vi får väl se vad som händer...

Saften är alldeles nykokt, så det ångar i flaskan. Antar att den där saften inte blir så gammal ;)
De andra burkarna blir de första att ställa på hyllan i matkällaren på länge.

Ha en bra dag!

Av dunsaluns - 1 augusti 2014 23:53

E: Åh! Kolla! Bästa boken! Moa Martinsson, "Kvinnor och äppelträd"... Vilken mäktig kvinna!

J: Äh, "Apor och bananer"

E: va?

J: ...av Tolstoj...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards