dunsaluns

Alla inlägg under juni 2014

Av dunsaluns - 4 juni 2014 18:03

Idag kunde vi plocka in både rädisor och rabarber. Det fanns fler rädisor i lådan, men de tar jag upp en annan dag när jag behöver dem bättre. Rabarbern blir nog en paj :)
Basilikan som jag har tagit av redan räknas inte eftersom den växer inomhus. De här rädisorna satte jag tidigt i maj i en pallkrage med ett gammalt fönster som tak, så de har klarat sig genom snöstorm! Och även salladen som poppade upp i samma låda utan att jag sått. Den hade alltså övervintrat i lådan tillsammans med gräslöken..

Av dunsaluns - 2 juni 2014 19:22

.. En stund till ska jag klara att vara vaken. Jag är så otroligt trött idag. Skillnaden mot igår är enorm. Jag har varit så stillsam. Mest suttit på altan och badat små barn i baljor i solgasset. Nu sitter jag i lekrummet och ritar med de nya tuschpennorna till ljudet av barnprogram. Zzzzznart.... Zzzzzå

Av dunsaluns - 1 juni 2014 19:38

Idag har vi haft eld i baken och fixat och donat här på gården. Det känns som att det är sommar på riktigt nu, även om det inte är så varmt. Svalorna svishar och kvittrar, solen skiner och det luktar gräs. Jag har äntligen vågat sätta ut mina fina rosor efter allt regn. Hoppas de klarar sig nu...
Också har jag hållit på med min lilla gärdesgård, som jag prövar att sätta upp. Mest för att jag alltid velat prova bygga en själv. Den syns kanske längst till vänster på bilden. ( bara några meter lång)...
Det är kul att pyssla på hemma ibland, särskillt när alla är ute och sysslar med olika saker. Tilde har varit med och tittat på elden och lekt med storbarnen som var på besök (och fastnade i ett lerdike). Hon älskar också att se när pappan kör traktor.
Idag var en bra dag för oss..

Hoppas ni också har det bra!
God afton <3

Av dunsaluns - 1 juni 2014 10:15

Fick syn på några gamla foton av mina lappgetter. Det här är Vilhelm, min bock som flinar i solskenet. Hans fina lugg är helt uppnött av att han gnuggade hornen mot allt möjligt. Men han är ändå rätt ståtlig tycker jag. Han var ändå bara två år gammal på det här kortet. Redan då var han far till fyra stycken: Julia och Bark och Stark och Frejja.
Julia och Bark föddes först. De var tvillingar. Bark fick flytta och året därpå fick Julia den tuffa killingen Stark, i snöstormen. Senare på försommaren, fick Julias mor killingen Frejja ute vid ett stenröse i skogshagen. Frejja var nog Villes favoritbarn. Man såg tydligt hur flocken delades upp då ville föredrog att gå med sin "förstafru" och hennes killing, medan Julia och Stark alltid betade en liten bit bort. Julia var min favoritget, trots att hon var väldigt liten och ingen klassisk skönhet. Men hon var mycket tamare än den äldre geten, som var ett riktigt nervknippe. Men även om jag kunde irritera mig på Chanell, så var hon i alla fall en god mor och mormor och hon kunde ha blivit en riktigt bra mjölkget om hon inte hade trilskats så när hon skulle mjölkas.
Jag vill ha getter igen, men det här med bocken är ju inte alltid en dans på rosor. Sist hade jag ju så tur att få ta Vilhelm som flaskkilling på tre månader. De är mycket lättare att hantera och fostra en bock i den storleken. Måste åka och se på några snart tror jag...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards