dunsaluns

Alla inlägg den 28 juni 2014

Av dunsaluns - 28 juni 2014 21:25

Idag när vi kom hem från Öjeby kyrkmarknad, låg en tjock dimma över hela Långnäs-dalen. Mest rök det nere i våran skog! Eller bakom den.. Janne gick in och gjorde mat och Viggo skulle plocka ägg, medan jag sprang ner i skogen för att se om det var där det brann. När jag kom ner i den rökiga skogen brann det på några träd och fläckar på marken. Men elden hade kommit krypande över tomtgränsen från grannens tomt, där en större yta med gräs hade brunnit upp. När jag sprang upp för att hämta vatten och ringa brandkåren hörde jag ett tutande i fjärran. Samtidigt som ett litet snyftande från ladan. Hönsen hade gått in, de var nog rädda för brandröken. Längst ner mot vattnet stod en svan förskräckt och sträckte på halsen. Den höll hela tiden koll på brandförloppet. Viggo, som plockade ägg, var lite orolig över hur fort en brand kan sprida sig. En oro som inte lättades av att brandbilen körde nedför grannens åker. "Det är inte alls farligt, sa jag, jag vill bara skynda mig lite." Medan Viggo gick in till pappa hämtade jag vatten i mina kannor och sprang ner. Två gubbar kom springande tvärs över vår åker med vattenkannor. Jaha, ska detta vara brandkårens insats? Tänkte jag. Men det gick bättre sen när de flyttade bilen till andra sidan så att de kom åt att spola med slangen också.
Jag vattnade noga i min lilla skog (tills vattnet i brandbilen var slut)innan jag gick upp och kollade vad jag fått med mig hem från marknaden idag...
Tur att ingen kom till skada. Knappt ens mina kära träd :)
Vad har ni för er en lördagkväll?

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards