dunsaluns

Alla inlägg den 9 april 2014

Av dunsaluns - 9 april 2014 13:58

Här kommer en text som nästan övergick helt i Pitemål. När jag i mitt huvud föreställer mig hur Yngve ivrigt berättar om hur han överaskades av älgtjuren är det bara pitemål jag hör. Det blir svårt att formulera på ren svenska utan att tappa bort personligheten...


-Det var den godaste köttsoppan jag har ätit, sa hon. 

- Det var bra det! För den här älgen har jag själv skjutit sa Yngve stolt.

- Älg?

- Ja, det är älgkött i soppan. Det är det finaste kött man kan äta, fortsatte Yngve, och stark blir man också.. 

- Jasså, sa morfar, var var det du fällde den nu igen?

- Uppe vid Lomtjärn var det… Tänk: Där hade jag suttit och passat en hel dag och kaffetermosen var nästan tom. Så jag tänkte att jag skulle ta och fara hem. Men då kom två svanar flygande och landade på sjön samtidigt som solen tittade fram. Så jag hällde upp den sista kaffetåren och tänkte att jag skulle sitta där och njuta ett litet tag till bara. Men tro dö et i flåsa del e å tapp ut kaffe opa beine! Å hä brändes ju, så i ställd mä opp och då fåll nöckla ojj fecka och rammel ne under jakttorne. Så i gat ju klätter ne och böre leit ine rise. Men som tur var så tåo i bössa å ållt vä mä ne. I tänkt att i kon lik gärna fåra heim då i då et ens ha na kaffe kwar. No fann i åt nöckla den under, men just när i sku ställ mä opp å sko gå heim, håir i na bake mä; Å den stå´n, stortjurn. Han hool mä et för swana sjånge så vitt å breitt, åså vare ju läa just där i ståo…. å pang!

 

-… så vart e köttsoppa…, fyllde Sigrid i  

 

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards