dunsaluns

Alla inlägg den 20 november 2013

Av dunsaluns - 20 november 2013 22:27

Ibland frågar folk hur jag gör när jag målar.. Jag har aldrig gått nån kurs i akvarellmålning och vet egentligen inte några bra trix. Min stil är långsam.. Det är många tunna lager färg på varann. Och aldrig svart!
Det som ser svart ut är en blandning av brunt och blått..

Jag börjar med en idéskiss i skissblocket, vilken jag sen mer eller mindre ritar av mycket svagt, i blyerts,i akvarellblocket. Sedan suddar jag blyertsstrecken bit för bit medan jag fyller i med svag gråbrun kontur med tunn pensel. Målar man på blyerts går det inte sudda sen. När jag har ytterlinjerna börjar jag färglägga/skugga. De mörkaste partierna först.

Sen lägger jag på fler och fler tunna lager av färg eftersom. Men de partier som ska vara mörkast är det hela tiden.

Tillslut har även de ljusa snöpartierna olika lager av tunnt tunnt brunt/ grått/blått. Det ser ändå ganska vitt ut, när resten av skogen är mörk. Det vore konstigt om snön vore helt vit i mörkret. Dessutom ger det plats för att jobba med ytterligare en nyans av vitt: för snöflingor och snöhighlights. Tex snö på skorna och på träden..
De gör jag av en täckande färg, inte akvarell.
I slutet går jag också igenom och förstärker alla ytterlinjerna ännu en gång.

Klart!

Av dunsaluns - 20 november 2013 06:00

  


För några nätter sedan kom en storm..

Jag vaknade lite ur min dröm och hörde stormen vina runt knutarna.

Min yrvakna hjärna började genast scanna genom minnen av vad skadligt jag kan ha lämnat ute i ovädret. Det var en av de gånger jag känt att det var skönt att inte längre ha några getter ute att oroa sig för. Inte ens en liten kaninbur eller katt, som kan blåsa iväg.. Efter ett snabbt överslag kom jag överens med mig själv om att det värsta vi har lämnat ute är några utemöbler (!)

Sen bestämde jag mig för att istället njuta av hur varmt och skönt det var här inne under täcket, medan det uppenbarligen inte var så mysigt där ute.. Mmmm, somnade om..

Tänk om man alltid kunde få sig själv att avsluta ett onödigt grubbel innan det börjar...


Ibland måste man bara strunta i stormen. Den härjar där ute, jag är här inne! Inte låta sig dras med i dess starka kastvindar, utan lugnt somna om... Metaforiskt alltså, där stormen får symbolisera omvärldens stress. 

Man kan inte alltid springa runt och jaga allt i virvlarna, inte hålla fast alla sina saker. Ibland slås man av att lättnaden att låta det flyga iväg, faktiskt slår glädjen att få behålla det, med hästlängder.

Det gäller lite av varje. Så det kan vara värt att tänka över hur viktiga saker är för mig. Hur mycket energi är de värda? i form av att jaga runt i livsstormen, istället för att njuta av det man redan har omkring sig.

Det kan gälla såväl stora framtidsdrömmar som ett par örhängen... eller ett varmt täcke.

 

Hoppa av ekorrhjulet ibland. Visst ska man göra sitt bästa. Men det är vid tillfällen som det inte räcker till, när det blir tokigt ändå, utan att man rår för det, det är då man ska passa på att slappna av. Det är då man så lätt ödslar en massa onödig energi på att oroa sig.. Exempelvis om tåget är försenat. Det finns inget du kan göra! Visst tar du ditt jobb på allvar ändå. Men det gäller även om du passar på att läsa en tidning i godan ro, som om du hetsar upp dig. Skillnaden är bara att om du njutit av stunden du ändå inte kunde förändra, då har du förmodligen mycket större chans att få en bättre fortsättning på dagen...

 

Samma sak om du blir sjuk och missar något viktigt. Kan du inte vara där, så ligg inte hemma och ödsla energi på att våndas över att du inte är där. Det blir du bara sjukare av. Är du hemma, var hemma! Slappna av så är du fortare tillbaka..

 

... Ok,självklart..ursäkta min trötta hjärna...nåja, det var nåt sånt här jag tänkt skriva egentligen:

 

Det är snart december.. så ta det lugnt i stormen...

Redan nu, mitt i veckan, stanna upp ett tag och njut !

 

 

 

 

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2013 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards