dunsaluns

Alla inlägg under juni 2013

Av dunsaluns - 12 juni 2013 11:33

Jag släpper inte det där med höns nu.. Min kompis som fick kycklingar i 30-årspresent har jag hunnit hälsa på två gånger. Och sen har jag varit hos en annan som också har dvärgkochin, fast vuxna och blandat med lite annat.. Det ser så trevligt ut när de spatserar omkring på gården och kucklar och pickar.. Hundarna bryr sig inte så mycket om dem heller. Det gick bra att ha båda sorter ute på gården.
Deras hund är en rottweiler och våran, en uppkäftig beardedcollie. De gick omkring och smågruffade hela tiden och hade inte tid att jaga några hönor.
..det är nåt med de där färska äggen också, det blir godare bak.
Ifjol somras var vi hos våra grannar och fick med oss hem några söta miniägg som jag och Viggo gjorde sockerkaka av -så himla najs! Det vill jag kunna göra varje dag, inte sockerkaka, men plocka ägg.
Vi har en boda högst upp på gården, den skulle man kunna bygga ett isolerat rum i. De behöver ha isolerat så att äggen inte fryser, sen är de ganska köldtåliga i övrigt och går gärna ut på promenad även på vintern.
Varför, varför blir jag så besatt av sånt? .. Jag tittar ut på åkern och finner den tom.. Jag vill skaffa nya getter. Vad ska du ha dem till? -jobb och besvär haha...
Men det finns i allafall något väldigt trevligt med att ha en liten "ladugård" att pyssla i.
Det känns som att jag ska börja kolla på hönsannonser redan nu, men jag måste hejda mej. Nu ska jag ha en bebis först, innan jag börjar leka bonde igen.. Känns moget att skjuta upp det ;)
Nu ska jag iväg och fira en annan 30-åring..
Flaxa lugnt!

Av dunsaluns - 11 juni 2013 15:56

Idag har jag och Viggo satt ner potatisar i jorden.. Det var inte så många och dessutom tror jag det är rätt sent att börja med sånt, men det får bli vad det blir :)
Jag är nöjd att det blir av över huvud taget.
En annan sak som jag är nöjd med är sommarstugealtanen. Varje gång jag tittar dit blir jag förvånad. Jag hade ett inlägg här på Dunsaluns tidigare i vår när jag budgetfixat med en vaxduk och en blomma.
Sen dess har den bara blivit trevligare.
Altanen som tidigare varit belamrad med verktyg och oljedunkar har nu fått en liten ljudanläggning monterad på väggen. Det har hunnit avnjutas nån öl där i ackompanjemang av nån gammal klassiker. Dock är det inte jag som avnjutit ölen ;)
Pricken över i utgörs av den lilla ampeln, Skyar" från Ikea. Den rosa blomman som jag satte i dog snabbt bort och jag trodde att den var på väg att ge upp när den plötsligt exploderade i en ny uppsättning söta rosa blommor. Jag gillar den verkligen men vet inte vad den heter ..?

Nu blir det intressant att se om det växer upp nån potatis..
Ha en bra dag!

Av dunsaluns - 10 juni 2013 23:14

Idag har jag funnit ett nytt drömställe. Såna ställen är oftast fina platser ute i skogen, med en speciell själ. Här fanns ett par små torp. Jag vet inte varför, men såna här ställen blir mina drömställen eftersom jag dagdrömmer om dem och sen hamnar där om nätterna också i mina drömmar på olika sätt. Det är nästan lite läskigt..
Någon gång ska jag ha en liten fäbod på ett sånt här ställe. Där vi var idag är perfekt för sånt, då det fanns en del ängsmark där mitt ute i djupa skogen. Där växte fint gräs, smörblommor, åkerbärsblommor och skogsstjärnor. Det fanns en liten bäck där också, med en massa grodyngel... Riktigt mysigt..
Efter vårat skogsäventyr åkte vi några mil åt nordväst och fick en brakmiddag hos våra vänner.. Tack!! Nu är det godnatt och sov gott!

Av dunsaluns - 8 juni 2013 19:43

En del dagar är förgjorda. Kanske har man sovit bort större delen av dagen i en huvudvärk. Eller missat alla roliga fester. Eller inte kan vara med kompisarna för att man är sjuk. Då passar det bra med en tripp i fantasimaskinen!
Den kan ta mig långt, långt bort. Alltid stöter man på någon fascinerande figur..
Idag är en sån dag. Fantasimaakinen ligger där och väntar, men man vet ju inte när man kommer tillbaka om man nu skulle bestämma sig för att ta en tur. Man vet inte hur innästlad man blir i fantasins vindlande gångar..
Törs du följa med?

Av dunsaluns - 8 juni 2013 14:54

Sen i torsdags har jag vaknat upp med en förskräcklig huvudvärk. Den är inte helt obotlig, för man kan tydligt känna dess stela rötter långt ner genom nacken och ryggen. Så efter några timmars stretching och självmassage samt en ordentlig middagsvila, har det varit överkomligt igen..
Igår firade vi min lillebrors studentexamen. Grattis!! Vi åt middag hos mamma och pappa, det var flera olika pajer och annat -jättegott! Det var så fint väder så vi kunde sitta ute hela tiden, jag hade bara klänning men frös inte. Några mystiska dimmoln smög in över sjön men de passerade utan att störa..
Idag har det istället regnat en del och äskat. Jag var ute i morse vid åtta, och då var det fint. Men sen var jag tvungen sova av mej huvudvärken. Så dagen blir nog inte så lång...
Intressantare inlägg utlovas!
Ha en bra lördag!!

Av dunsaluns - 5 juni 2013 15:18

Vad är en familjehund? Vilken hund som helst som råkar bo i en familj? Våran hund är en familjehund, hon finns där hela tiden som en del av familjen fast ändå lite annorlunda. När vi vaknar går hon ut på morgonens första spaning. Hon ska ut oavsett om man stiger upp halv sex eller tio, det är inte så noga längre.
Hon vet att hon oftast ska in sen när vi öppnar dörren igen, redo för dagis och jobb. Då kommer hon alltid störtande och går lydigt in.
Det är ju en väldans tur! -tänker jag ofta, eftersom jag ibland har lite bråttom och inte vet hur det skulle gå om inte hunden var beredd att komma in när vi ska åka..
Oftast väntar hon med att äta upp sin mat hela dagen, tills hon vet om det blir några rester efter middan. Blir det inte det knaprar hon surt på sina kulor någon timme senare.
Det är skönt att kunna ha henne ute på gården själv. Men man blir ganska bortskämd med det. Nu är jag hemma de flesta dar och då är hon ute med oss. Eftersom jag är höggravid och inte så jättesportig så får hon nöja sig med att vara ute hela dan utan promenad. Men jag gillar verkligen att gå med henne, så det är mest av praktiska skäl. Har jag ork så går vi. Helst i skogen, men det är en bit bort så oftast blir det runt kohagar och stugor här i byn...
Jag har haft tre tidigare hundar. Det märks att hunden inte kommer i första hand i den här perioden av livet. Ibland känns det därför som att man är en dålig hundägare. Tidigare hundar har jag varit mycket med på brukshundsklubben och tränat och så..
Nu finns det inte tid för hundkurser, men hon är ganska lydig ändå. Jag är nöjd med det hon kan här hemma och speciellt när vi är ute på landsvägen..
Här myser hon med Viggo efter middan.. Och en nattbild..

Av dunsaluns - 4 juni 2013 17:17

Vi har gjort en del ärenden och träffat halva min kära familj med lilla lillasyster och allt, där vi åt lunch. Det var ju trevligt! Sen kom vi hem och jag tänkte ta itu med endel... PANG! Du är död!
Vet inte vad som händer, jag orkar inte hålla ögonen öppna..
Kan knappt kalla det trötthet. Orkar inte skriva mer på detta inlägg eller ens lägga in nån ny bild. Så ni får hålla tillgodo med en gammal tröttis.
Har detta att göra med att jag nu är i gravidvecka 33.. Eller vad det nu var..
Zzzzzz zzzzz

Av dunsaluns - 4 juni 2013 17:08

Vi hade lite sovmorgon idag och gick upp och gjorde två sorters milkshake. Choklad och jordgubb.
Vardagslyx!

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2013 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards