dunsaluns

Direktlänk till inlägg 29 maj 2013

En klottrares kalender

Av dunsaluns - 29 maj 2013 10:32

Har ofta funderat på vad jag EGENTLIGEN vill göra av mitt kreativa.. låt mej sammanfatta det so
Pennspår..
Har upptäckt ett mönster över hur jag hoppar mellan uttrycksmedel över året..
Högsäsongen är oftast i december (november), då jag gör julkort och julklappar. Då är det akvarell som gäller och jag riktar in mig mycket på stämning i bilder och texter. För om jag hinner så skriver jag gärna något juligt eller nåt på rim under den perioden, som ofta börjar i slutet på oktober. Men det blir fullt upp fram tills julmarknaderna är över.

Efter jul är jag trött på de tidskrävande och pilliga, detaljrika akvarellerna. Då vill jag kasta alla riktningar och kladda på en stor duk..
Så i mellandagarna eller början på januari har jag nästan alltid oljefärgerna eller akrylen i högsta hugg...
Men det är ju faktiskt inte så lätt det heller, så jag övergår sedan till enklare teckningar. Eller försöker mej på att sy eller snickra. Ett år började jag virka en massa små djur..

När ljuset börjar återvända tröttnar jag på målandet och längtar efter fräschare, gladare saker. Jag tror tom. att jag den här tiden,omedvetet, blir lite influerad av trender.,
Då dyker det upp tuschteckningar, färglagda i glada färger. Det brukar bli tryck av ett helt annat slag än julkorten.. Tex. Räven och ugglan som jag gjorde tidigare i vår...

I maj har jag oftast inte så mycket projekt, eftersom det ska göras mycket hemma och ute. Då kan det dyka upp nåt helt oväntat, en udda akvarell eller ett par annorlunda tavlor, som jag får gjort ganska fort och effektivt.

Sen börjar sommaren och man vill gå ut. Inspireras nog av detta, då många idéer till berättelser tar form. Hinner jag så skriver jag. Men ofta prioriteras att vara ute och ta vara på sommaren.

Senare under sommaren blir jag sugen på att illustrera berättelser igen. Då kladdar jag snabba teckningar med blyerts och akvarell. Och akvarellblocket åker taktiskt fram för att jag ska hinna måla nåt som inte bara är julmotiv..

När sen hösten kommer blir jag helt galen i att vara ute i skogen, jag får förstås mycket inspiration och har tom ibland med mig små lappar i fickan för att klottra ner idéer.
Detta är ju ofta tiden då sommarens kaos byts ut till lite mer vardagsrutiner. Och när jag nu är mor, blir detta en period då jag tar vara på tiden med familjen, naturen, och bara en sån sak som att äta middag tillsammans och läsa godnattsagor.
Då vill jag förstås göra egna sagor också, eller gå ut i ladugården.
Längtan efter nåt gammaldags och genuint återkommer. Akvarellblocket*

Men den där härliga hösttiden går över och jag måste, ibland redan i september, börja spåna på vilka nya motiv jag ska göra till årets julkollektion. Helst ska det finnas/ skapas en liten historia kring varje bild..

Mm.. I ett försök att förstå sig på sin egen hjärna.. har jag upptäckt detta mönster.. men jag har ingen vettig lösning på hur jag ska bli mer effektiv om jag ska behålla viljan/ det roliga. Så man får väl nöta på och träna vidare, tills det kanske blir nåt resultat.. Det viktigaste är ju att ha roligt..;)

Här har jag en liten "majbild" utan både historia och bakgrund...

 
 
Dunsaluns

Dunsaluns

29 maj 2013 10:35

Den är målad i maj 2010..

http://www.pennspar.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dunsaluns - Torsdag 18 april 10:16


Todays endless story. Sometimes things just don?t work out as planed. Trying again and again, never give up. Even though I thought the last failiure was the end, it never is, everything is eternal. Sometimes life commands us to rest. Back off and wit...

Av dunsaluns - Torsdag 18 april 00:00

Asså, Torvi är som ett kinderägg. Nu kom det två överraskningar idag när jag kom ut i fuse på kvällen. Helt färdiga och nystöpta. Två starka, fina killingar som inte ens var helt torra än. Tilde har nog aldrig klätt sig så snabbt, hon hade inte ens s...

Av dunsaluns - Lördag 23 mars 17:19


När det blir vår uppe i myrlandet får knytt och oknytt hoppa mellan tuvorna för att inte bli blöta om fötterna? Nu är det ju vårvinter, men snart är blötvåren här och det börjar porla, kvittra, kuttra och kurra överallt i skogen. ...

Av dunsaluns - Onsdag 28 feb 21:21

Man får pressa sig fram, som en räv genom gärdesgården. Nu började det flyta på med mycket kunder men nej, då ska man få feber och må dåligt i flera dagar. Vaknade tidigt på morgonen med huvudvärk. Jag vaknar på morgonen och ligger kvar i sängen. Pl...

Av dunsaluns - Onsdag 21 feb 21:04

Ibland drömmer jag mycket. I perioder känns det som om jag jobbar på och lever i flera världar samtidigt. Jag vaknar ibland och vet att jag varit i flera drömmar under samma natt och jobbat på med olika uppgifter. Aldrig åskådare alltid uppdragstagar...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards