dunsaluns

Alla inlägg den 13 mars 2013

Av dunsaluns - 13 mars 2013 19:29

Jag lovade ju att ni skulle få läsa mer om Zahariz, som jag träffade för ett par dagar sedan, på cykel mitt i smällkalla vintern och med tält och spade i packningen.(läs eller kolla länkarna nedan) Jag fick höra en otrolig berättelse...

foto: Zahariz Khuzaimah

 


Över höga bergkedjor, genom djupa skogar, glaciärer och öknar… 

Zahariz Khuzaimah 33, har som mål att cykla jorden runt!

På sin blog zahariz.wordpress.com kan man följa hans resa som startade på Island i Juni förra året.  Sedan dess har han avverkat ca 5000 mil genom Skotland, Storbritannien och nu Sverige. För en månad sedan landade han på Arlanda, varifrån han nu cyklat hit till Piteå. Idag ska han trampa vidare mot Luleå. Han cyklar ungefär sex mil om dagen och det tar ungefär fem timmar.

- Det går inte så fort när det är snöigt på vägen, säger Zahariz, dessutom tar det ett par timmar att packa ihop tältet och komma iväg…


Det är inte alltid så lätt att tälta i djupsnö. På cykeln sitter en liten spade fastspänd som han använder när han slår läger i skogen. Trots att han cyklat genom Tibet och Himalaya är detta den kallaste resan hittills. Det är relativt lätt att hålla värmen medan man cyklar och rör på sig, men så fort han stannar börjar han frysa. Vissa nätter har det varit ner emot -20 grader kallt!

- Att småsvettas hela dagen gör att man fortare blir kall, säger Zahariz..

Efter att ha rest tältet och lagat mat över elden, kan han äntligen krypa ner och värma sig i sovsäcken. Det kan ändå ta upp till tjugo minuter innan han får upp värmen i tårna igen, sedan somnar han med detsamma. På morgonen är det bara att bita ihop och ta sig ur värmen i sovsäcken, direkt ut i kylan. Skor, kläder, sovsäck, allt fryser till is. Bara att knyta skorna kan ta fem minuter med stelfrusna fingrar och isiga skosnören. 

-Det gäller bara att packa ihop och ta sig iväg så fort som möjligt, säger han. Väl uppe på cykeln igen så kommer värmen tillbaka..


Zahariz har själv valt att lämna sitt trygga liv bakom sig. Ett stadigvarande jobb, familj och vänner, för att ge sig av på sitt livs resa genom främmande länder och bevittna Guds underbara skapelser.

- En dag bestämde jag mig bara, gör jag det inte nu så kommer jag att ångra mig senare i livet, säger Zahariz.

Att följa och upptäcka sina drömmar och inse att det finns en större kraft ovanför ger honom motivation att fortsätta..


Zahariz filmar hela tiden till sin dokumentär "Dengan Basikal Aku Menjelajah" ("Med cykel jag färdas" ,fritt översatt). Dokumentären kommer att sändas i flera avsnitt i Malaysisk TV. Han har tidigare jobbat bl.a som lärare inom film och animation och han tar mycket fina bilder från alla världens hörn. 

Han tycker det ska bli kul att sätta ihop nästa trailer för resan genom Norrland. Det snöiga landskapet och skogarna skiljer sig mycket från tidigare filmer.


Den första långa resan gjorde han 2010. Det tog ungefär ett år att cykla 7200 km från södra Kina, genom Tibet,  Himalaya, Kazakstan, Kirgizistan och Uzbekistan. Då reste han genom många olika klimatzoner. Från  den karga Tibetanska högplatån, som har en medelhöjd på 3000 meter över havet, över de höga Pamirbergen och genom  Taklamakanöknen, som är världens näst största sandöken.


Han har utstått många prövningar, men även fått uppleva så mycket. Än så länge finns det inget som har fått honom att vilja sluta cykla. Den närmsta planen är att fortsätta till Kiruna eller korsa gränsen till Finland. Vilken väg han än väljer att ta så är tanken att cykla vidare någonstans i Norden tills i maj. Då reser han hem och vilar upp sig i några månader. Sedan väntar nya strapatser…


Emma Lundgren


Om ni vill se hans egna vackra bilder och "följa med" på hans resa, så kan ni läsa hans blog zahariz.wordpress.com

Och vill ni se hans fina trailers som är filmade från de vackra ställen han varit på kolla in www.zfilmsproduction.com

 


 

 

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards